JansKerkHof



Opdrachtgever:
HKU
Locatie:
Utrecht
Oppervlakte:
Nvt
Jaar van ontwerp:
2011
Jaar van uitvoering:
Nvt
Werkzaamheden:
Ontwerp
In samenwerking met:
Nvt
Brochure:
Download hier


Voor de binnenstad van Utrecht is in 2007 een discussienota opgesteld. Een van de agenda punten is het gebruik van de openbare ruimte. Een van de plannen is om Janskerkhof autovrij te maken. De ontwikkeling’s plan betrekt het universiteitskwartier aan en rond het Janskerkhof met het plein als hart van de campus en horecaondernemers aan Janskerkhof. Deze nota is tot stand gekomen met medewerking van een groot aantal belanghebbenden zoals (horeca)ondernemers, Universiteit Utrecht, Hogeschool van de Kunsten, vertegenwoordiging studenten, de Stichting Studentenhuisvesting Utrecht (SSHU), Stichting Domplein 2013 en leden van de wijkraad binnenstad. In het Collegeprogramma 2010-2014, ‘Groen, Open en Sociaal’ is afgesproken dat de binnenstad waar mogelijk autoluw wordt gemaakt en dat op het Janskerkhof meer ruimte komt voor andere functies in overleg met ondernemers en bewoners. De kwaliteit van de openbare ruimte staat hoog op de agenda van veel gemeenten,ook in Utrecht. Een goede openbare ruimte bepaalt in hoge mate de beleving en leefbaarheid van de stad en verhoogt de waarde van het vastgoed. De kwaliteit van de openbare ruimte hangt af van verschillende aspecten,bijvoorbeeld van bestrating, water en verlichting. Maar ook locatie keuze voor auto’s en fietsen spelen een grote rol. Aangezien er een universiteitskwartier met uitbreiding’s plannen zit ben ik gaan onderzoeken hoe een campus er over de hele wereld er uit ziet en functioneert. Na allerlei campussen over de hele wereld gepostuleerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat campussen in het algemeen de zelfde vormen taal en kleur gebruik gebruiken. Het resultaat was dat de kleur groen voornamelijk gebruikt werd als verblijfsruimte bijvoorbeeld gras. Grijs werd vooral gebruikt voor zo recht en direct mogelijke paden die voor als zorgen voor een snelle beweging. Rood om de aandacht te trekken voor ongewone accenten. Geel voornamelijk brede looppaden en pleinen. Door de grotere ruimtes bewegen mensen daar onbewust langzamer. Blauw staat net zo als rood voor ongewone accenten en ook voor waterbassins. Het over deel van de campussen over de hele wereld gebruiken ook de zelfde vormentaal. Namelijk zo recht toe recht aan en zo makkelijk mogelijk te gebruiken. Dit vond ik zo interessant gegeven dat ik van uit de kleuren en de functies ging brainstormen. Hier uit kwamen de woorden: netwerk, omsingelen, stapelen en stroming. Van uit de woorden kwam ik op mijn inspiratie beeld namelijk het kunstwerk van Yasuhiko Hayashi & Yusuke Nakano in het Kyoto Art Center in Kyoto de Paramodel tentoonstelling van 2005. Yasuhiko Hayashi & Yusuke Nakano hebben daar een muur schildering gemaakt dat mij doet denken aan stomend regenwater. Dit bracht mij tot het idee om de stromingen van de studenten uit te beelden in stomend hemelwater. Hiervoor heb ik als eerst alle hemelwaterafvoeren op gezocht op Janskerkhof. En die heb ik vervolgens met een lijn verbonden met de hemelwaterafvoer van de kerk mist er geen gebouw tussen staat. Vervolgens heb ik de lijnen die de stromingen van de studenten kruisen behouden en de rest weg gelaten. De lijnen heb ik in de openbare ruimte aangegeven door lijn goten. Waardoor de studenten meer worden uitgedaagd om bewuster te lopen. Wat op campussen over de wereld juist het tegen over gestelde gebeurt. Doordat er op het gehele plein dichte bomen dak is bevind en niet in de loop routes van de studenten zullen ze toch meer getrokken worden om over de kruisende lijngoten te lopen. Voor het zitmeubel aan de oost zijde van de Janskerk is ook een onderzoek vooraf gegaan. Als eerst heb ik een onderzoek gedaan naar hoe studenten in het algemeen zitten op campussen. Eigenlijk komt het neer op dat studenten op alle manieren die je maar kan bedenken zitten. Verder heb ik gekeken hoe veel ruimte je dan in neemt als je op die manieren zit. Door de verschillende maten heb ik een raster met hoogteverschillen gemaakt die afgesneden worden door de lijngoten. Hierdoor krijgt het zijn unieke vorm.